از کودکی به ما آموزش داده میشود که چگونه شمارههای اضطراری را شماره بگیریم؛ چه 911 در ایالات متحده، 999 در بریتانیا یا 000 در استرالیاست. مفهوم ساده است — اگر به کمک پلیس، آتشنشانی یا آمبولانس نیاز داشته باشید، گوشی را برمیدارید، شماره را میگیرید و کمک در کوتاهمدت ارسال میشود.
این خدمتی است که بسیاری از ما به آن متکی هستیم؛ در واقع، عملکرد آن میتواند تعادل بین زندگی و مرگ را بهطور اساسی تغییر دهد. متأسفانه، در استرالیا این اتفاق رخ داد؛ شخصی در نتیجهٔ ناتوانی گوشی سامسونگ خود برای برقراری تماس با شماره اضطراری سهصفر (000) جان خود را از دست داد. این موضوع یک مشکل فنی نامشخص را آشکار کرد که بهظاهر میتواند هزاران جان را در معرض خطر قرار دهد.
خطر

سرویس اضطراری Triple Zero استرالیا به یک موضوع حساس تبدیل شده است. در سپتامبر 2025، شکستهای گستردهای در تماسهای اضطراری در شبکه Optus رخ داد که منجر به حداقل سه مرگ افراد بیدسترس به کمک شد. سلسلهای از موارد جداگانهٔ دیگر توجه را بیشتر به شکستهای نادر جلب کرده است که مانع از دسترسی افراد به خدمات اضطراری شدهاند.
یک مسئلهٔ بالقوهٔ بزرگتر در خصوص سرویس Triple Zero بهتدریج با افزایش نظارت بر عملکرد این سیستم بهروز شد. بهطور خاص، این واقعیت که بخش عمدهای از گوشیهای هوشمند قدیمی سامسونگ نمیتوانند در موقع اضطراری تماس 000 را بهدرستی برقرار کنند. این مسأله از حداقل سال 2024 توسط شرکتهای مخابراتی و مقامات مورد توجه قرار گرفته بود. سپس، در 13 نوامبر 2025، فردی در سیدنی در نتیجهٔ عدم توانایی گوشیاش برای شمارهگیری خط اضطراری درگذشت. آن گوشی از سیمکارت Lebara که توسط TPG مدیریت میشد و از شبکه Vodafone استفاده میکرد، استفاده میکرد. تحقیقات پیگیر پس از آن نشان داد که مشکل ناشی از مسائلی است که قبلاً برای گستره وسیعی از گوشیهای سامسونگ شناسایی شده بود.
این مشکل بهطور مستقیم به قطع سرویس تلفن 3G در استرالیا مربوط میشود که از 2023 تا 2024 انجام شد. اگر گوشی 3G داشتهاید، پس از قطع شبکه دیگر قادر به برقراری هیچگونه تماسگیری نخواهد بود. بهنظر عقل سلیمان، گوشیهای دارای اتصال 4G و 5G بدون مشکل ادامه خواهند داد. اما نکتهای وجود داشت. تعداد قابلتوجهی از گوشیها که 4G یا 5G را برای ارتباطات دادهای ارائه میدادند، اما قادر به برقراری تماس تلفنی بر روی این شبکهها نبودند. این بهدلیل عدم پیادهسازی عملکرد Voice‑over‑LTE (VoLTE) توسط تولیدکنندگان بود که برای انتقال تماسهای صوتی در شبکههای LTE 4G لازم است. بهعلاوه، در برخی موارد، دستگاهای 4G یا 5G میتوانستند تماسهای VoLTE برقرار کنند، اما در موقعیتهای خاصی تماسهای اضطراری را نتوانستند برقرار کنند.
اختلال ارتباط
همهٔ این موضوع به نحوهٔ کار تماسهای صوتی در شبکههای 4G و 5G برمیگردد. بر خلاف شبکههای سلولی پیشین 2G و 3G، شبکههای 4G و 5G فقط دادهای هستند. تماسهای تلفنی از طریق VoLTE که از فناوری Voice‑over‑IP استفاده میکند، یا با استفاده از Voice over NR (VoNR) در محیط صرفاً 5G انجام میگیرد، مدیریت میشود. به هر حال، این سیستم روشی مبتنی بر داده و بستهسوییچ برای برقراری تماس است، بر خلاف روشهای سوئیچینگ مداری که در تماسهای 2G و 3G به کار میرفت.

مشکل این است که در حالی که تماسهای اضطراری 2G و 3G همیشه وقتی برج نزدیک بود کار میکردند، تماسهای VoLTE پیچیدهتر و کمتر پایدارند. استانداردهای VoLTE تضمین نمیکنند که یک دستگاه خاص با تمام شبکههای LTE سازگار باشد، بهویژه هنگام رومینگ. بهعنوان مثال، ممکن است یک دستگاه فقط با IPv4 سازگار باشد که در منطقهٔ خانگی و با اپراتور معمولی اش مشکلی ندارد. اما هنگام رومینگ یا برقراری تماس اضطراری، ممکن است تنها در پوشش برجهای شبکهای دیگر باشد که فقط IPv6 را میپذیرند و در نتیجه تماس VoLTE شکست میخورد. همچنین انواع مختلفی از عدمتطابق پیکربندی بین دستگاه و شبکه میتواند باعث شکست تماس VoLTE شود.
معمولاً وقتی در پوشش شبکهٔ خانگی گوشی خود باشید و از یک دستگاه مدرن 4G یا 5G استفاده کنید، مشکلی ندارید. گوشیتان با استفاده از پروفایل تنظیمات VoLTE خود متصل میشود و تماس اضطراری با موفقیت برقرار میشود. بههر حال، مدلهای قدیمیتر بدون پشتیبانی از VoLTE عمدتاً از شبکهها منع شدهاند. اما اگر شبکهٔ خانگی در دسترس نباشد، وضعیت پیچیدهتر میشود. در این حالت، گوشی سعی میکند به «کمپ» یا متصل شدن به شبکهٔ ارائهدهندهٔ دیگری برای برقراری ارتباط بپردازد. اگر تنظیمات VoLTE گوشی با شبکهٔ رقیب سازگار نباشد، تماس ممکن است برقرار نشود و شما نتوانید به خدمات اضطراری دسترسی پیدا کنید.
به طور ویژه، در مورد استرالیا این مشکل بهنظر میرسد مجموعهای از گوشیهای سامسونگ قدیمی را تحت تأثیر قرار میدهد. آزمایشهای انجام شده توسط شرکت مخابراتی Telstra نشان داد که برخی از این گوشیها هنگام موجود بودن تنها شبکه Vodafone قادر به برقراری تماس اضطراری Triple Zero نیستند. این گوشیها بهراحتی در دسترس بودن شبکه Telstra یا Optus کار میکنند، اما تعویق به شبکه Vodafone با شکست مواجه میشود. تحقیقات دیگر منبعها نیز نشان دادهاند که برخی گوشیها با استفاده از سیمکارتهای Telstra یا Optus میتوانند به Triple Zero دسترسی داشته باشند، اما هنگام استفاده از سیمکارت Vodafone ممکن است با مشکل مواجه شوند.
از سوی سامسونگ، فهرستی از مدلهای تحتتأثیر این مشکل ارائه شده است. برخی از گوشیهای قدیمی، عمدتاً مدلهای 2016 و 2017، نیاز به تعویض دارند، چرا که بهروزرسانی برای برقراری مطمئن تماسهای اضطراری از طریق شبکه 4G دریافت نمیکنند. در مقابل، گوشیهای جدیدتر مانند Galaxy S20+ و Galaxy S21 Ultra 5G بهروزرسانی نرمافزاری دریافت خواهند کرد تا امکان تماس اضطراری قابلاطمینان را فعال کنند. اپراتورهای مخابراتی با کاربران گوشیهای تحتتأثیر تماس گرفتهاند و اطلاع دادهاند که باید در صورت لزوم تعویض یا ارتقاء یابند. دستگاههایی که بهنظر میرسد قادر به برقراری امن تماس اضطراری نیستند، ۲۸ روز پس از اطلاعرسانی اولیه به مشتریان از شبکههای موبایل استرالیا حذف خواهند شد.
مشکل گستردهتر

این مشکل محدود به استرالیا نیست. در واقع، مقامات اروپایی از حداقل سال 2022 به مسائل تماس اضطراری VoLTE مطلع بودهاند. بسیاری از گوشیهای فروختهشده در بازارهای اروپایی تنها قادر به برقراری تماس اضطراری بر روی شبکههای 2G و 3G هستند و در صورت در دسترس بودن فقط اتصال 4G ممکن است نتوانند به خدمات اضطراری دسترسی پیدا کنند. این مسأله بهخصوص بهعنوان خطر هنگام رومینگ بینالمللی شناخته شده بود، بهطوریکه دستگاهی که در یک کشور فروخته شده است، ممکن است هنگام استفاده از VoLTE بر روی شبکهای خارجی قابلاستفاده نباشد.
برخی تقصیر را به استانداردسازی سست VoLTE نسبت میدهند. برخلاف استانداردهای 2G و 3G، قابلیت تعامل جهانی برای تماسهای صوتی تقریباً وجود ندارد. در ابتدا این موضوع بهعنوان مسألهٔ بزرگی شناخته نشد، زیرا زمانی که گوشیهای 4G برای اولین بار وارد بازار شدند، شبکههای 2G و 3G بهراحتی موجود بودند تا هرگونه تماس صوتی که توسط VoLTE پشتیبانی نمیشد را انجام دهند. اما با قطع شبکههای 2G و 3G، عدم استانداردسازی و توانایی تعامل VoLTE بین اپراتورها بهوضوح آشکار شد.
در حالی که استرالیا در حال حاضر با این مسأله دست به دست میشود، انتظار میرود بهزودی در دیگر نقاط جهان نیز بروز کند. اروپا در حال کار بر روی قطع شبکههای 2G و 3G است، همانطور که دیگر مناطق قضایی ما نیز این کار را انجام میدهند و مشکلات عملکرد رومینگ برای کسانی که دستگاههای خود را بهخارج از کشور میبرند همچنان چشمگیر است. سرانجام کاربران نهایی یک سؤال بسیار ساده خواهند پرسید: اگر فناوریهای 2G و 3G میتوانستند تماسهای اضطراری را بر روی تقریباً هر شبکهٔ سازگار در سراسر جهان بر عهده بگیرند، چرا با ورود 4G و 5G اینچنین مشکلاتی به وجود آمد؟ شبکههای قدیمی بهعنوان یک تکیهگاه موقت عمل میکردند که مسأله را تا حدودی اجتناب میکردند، اما هرگز نمیتوانستند برای همیشه باقی بمانند. بهنظر نمیآمد که اینچنین باشد.
دیدگاهتان را بنویسید